«A la societat d' Internet, el més complicat no és navegar,
sinó saber on anar, on buscar el que es vol trobar
sinó saber on anar, on buscar el que es vol trobar
i què fer amb el que es troba. I això requereix educació».
(Castells, 2009)
Mirem temps enrere i ens adonem que la societat ha
canviat. Us recordeu de tot això?
El telègraf. Foto de: Telehistoriska |
El cassette. Foto de: Nathan Proudlove |
La majoria afirmarà amb el cap.
Doncs
bé, encara podem mirar més i analitzar en quin moment apareix la tecnologia. Jordi Adell (llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació, també doctor en Ciències de l’Educació i professor
en la Universitat Jaume I de Castelló) defensa que la tecnologia apareix a
partir de la parla, i que ha anat evolucionant. En l’article “Tendencias en
educación en la societat de las tecnologías de la información”, ens exposa
l’evolució de les tecnologies de la informació i la comunicació. Adell afirma
que hi ha 4 fases:
1) El llenguatge oral.
2) L’escriptura.
3) La impremta.
4) I les telecomunicacions, amb l’aparició del telègraf.
Observeu els problemes amb els quals ens trobem: persones d’anteriors generacions que no saben utilitzar les tecnologies; hi ha tanta informació que provoca la desconeixença; no hi ha un format lineal de lectura, sinó discontinu amb enllaços, hipertextos; apareixen noves exigències a l’hora de trobar feina; i a més, en el desenvolupament de la societat i del sistema educatiu no hi ha coordinació, no van de la mà, sinó que un camina més aviat que l’altre.
Per últim, dic adéu amb aquesta cançó on es respon a la pregunta:
Però, hi podríem afegir una més, no creieu? El telègraf
ja ha quedat “antic”. Als nostres dies, què és el que trobem en les empreses i que
alguns tenim a casa? Doncs sí, l’ordinador, però quina utilitat predomina? És a
dir, ens és suficient amb l’ordinador o necessitem Internet? Avui en dia, sense
Internet gairebé ens paralitzem sense saber què fer (per la dependència que
tenim a ell). Aquí tenim la nova fase: Internet.
No us sembla curiós?: abans podíem viure sense Internet i
avui, ens és clau! Internet ens ha aportat beneficis, però també una sèrie
d’inconvenients que cal tenir presents. I no només em vull referir a Internet,
sinó a la societat de la informació en general.
Bé,
analitzem-la amb l’ajuda de Manuel Area Moreira, i el corresponent esquema
creat a classe per totes les alumnes, gràcies a l’article “Sociedad de la
información, tecnologias digitales y educación” i a un vídeo creat
per aquest autor:
Com podeu observar, té la seva cara amable, però també
amarga. La millora de la qualitat dels serveis és un aspecte a destacar de gran
importància perquè implica un augment de la nostra qualitat de vida, però degut
a la bretxa digital, a les desigualtats (Gutierrez Merino, Gustavo: "En este mundo de información, de técnica, el pobre está marginado del circuito económico."), a l’uniformisme cultural,...., la nostra alegria
s’enfonsa. Hem de ser conscients que molta gent no es pot beneficiar de les
tecnologies i això crea desigualtats (entre països, individus). A més, estem
perdent la particularitat de les cultures i estem convertint-nos en meres
marionetes manipulades pels mitjans de comunicació, endinsades en el consumisme.
Així,
tenint en compte l’anteriorment esmentat, com a futures mestres hauríem de
plantejar-nos els impactes d’aquesta societat en l’àmbit educatiu:
Observeu els problemes amb els quals ens trobem: persones d’anteriors generacions que no saben utilitzar les tecnologies; hi ha tanta informació que provoca la desconeixença; no hi ha un format lineal de lectura, sinó discontinu amb enllaços, hipertextos; apareixen noves exigències a l’hora de trobar feina; i a més, en el desenvolupament de la societat i del sistema educatiu no hi ha coordinació, no van de la mà, sinó que un camina més aviat que l’altre.
Llavors, aquests problemes ens fan plantejar-nos, quins
reptes ha d’adoptar l’educació? Primerament, les tecnologies han d’estar
integrades en el sistema i com a conseqüència, s’han d’abastar dintre de les 4
dimensions (cognitiva, instrumental, sociocomunicativa i axiològica) per a
poder conviure amb elles i beneficar-nos. Això vol dir que ja no tan sols hem
d’ensenyar a llegir i a escriure, no hi ha una única alfabetització, sinó que
s’obri la porta a una nova metodologia, a un nou rol docent, a una escola
renovada.
Per tant, parlo de que un ciutadà del segle XXI ha de
tenir una alfabetització múltiple: ha de saber llegir i escriure, ha de saber
fer ús de les noves tecnologies, ha d’ampliar la forma de comunicar-se i ha de
saber seleccionar i gestionar la informació que rep. Si un ciutadà gaudeix de
multialfabetizació es pot dir que té les eines necessàries per obtenir
coneixement i per saber desenvolupar-se en aquesta societat.
Tenint
4 potes, podrem construir una taula, però sense algunes d’elles, la taula
caurà. Foto de: Silk Road Collection |
Per acabar, si voleu més informació consulteu: http://manarea.webs.ull.es/category/multialfabetizacion/
(és una web dedicada a Area i on es tracta de la societat de la informació).
(és una web dedicada a Area i on es tracta de la societat de la informació).
Per últim, dic adéu amb aquesta cançó on es respon a la pregunta:
Com deuria de ser l’educació del s.XXI?
Fins aviat!
No hay comentarios:
Publicar un comentario