sábado, 25 de octubre de 2014

La tecnologia com a font d'enriquiment personal

Bon dia a tothom!

Us recordeu de l’entrada anterior? En ella parlava sobre Web 2.0 (facebook, youtube, twitter, blogger,...). Doncs avui, aquesta entrada tindrà relació amb l’anterior, però des d’un mode més pràctic, ja que us mostraré i explicaré el meu PLE del món virtual! 

Us pregunteu que és un PLE?

Esquema realitzat per tot el grup classe de primer curs de GEDI.
En primer curs vaig tenir un primer contacte amb aquest concepte, però no va començar allí el meu PLE, sinó que sempre l’he anat construint. Un PLE (Personal Learning Environment; Entorn Personal d’Aprenentatge) és un conjunt d’experiències, activitats, estratègies que ens aporten aprenentatges. Cal dir que actualment, amb l’ús de les TIC, el nostre entorn d’aprenentatge s’ha ampliat. Amb les TIC podem llegir (i accedir a la informació), reflexionar (i crear informació), compartir (relacionar), i sobretot, potenciar el nostre PLE.


Per si teniu algun dubte, us facilito aquest vídeo on Jordi Adell ens explica el PLE: 


I també, us recomano la lectura “Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red” de Castañeda i Adell (2013), la qual m’ha ajudat a crear el meu PLE:

Diagrama creat per mi amb l'eina CmapTools. 
Fotos: Tuenti, Animoto, Dropbox, Flickr, Sribd, Skype, Youtube,
Slideshare, Voki, Moddle, Messenger,Instagram.
Com podeu veure, aquestes són les eines que el configuren. Les línees més suaus que hi ha entre eines, signifiquen algunes de les interaccions que s’estableixen. Per exemple:

-En blogger, utilitzo Youtube com eina de lectura, és a dir, exposo vídeos per tal de proporcionar més informació sobre un tema. A l'igual que succeeix en els fòrums, on faig ús de Youtube. A més, a través de Youtube, mostro vídeos creats per mi (per mitjà de Movie Maker, entre altres).


Vídeo creat per mi per a l'assignatura d'anglès en primer curs:


-També, he fet servir scribd amb la intenció de facilitar més informació i com a eina de creació i relació.

-Eines com photopeach i glogster les he utilitzat a l’hora de reflexionar sobre el meu aprenentatge, reflectint-lo a través d’elles i compartint-lo en blogger. 

Desprès d’exposar el meu PLE, m’he adonat que sobretot amb l’eina que s’estableixen més relacions és amb blogger. Suposo que és degut a que en ella ha quedat reflectits tots els meus aprenentatges, incloent els del món virtual (com photopeach, glogster, animoto, voki, ivoox,... que abans desconeixia). 

De fet, CmapTools o Bubblu.us són dues eines que no havia utilitzat fins avui, que gràcies a l’elaboració d’aquest diagrama, he pogut utilitzar (sobretot la primera). Es pot dir que amb el nou artefacte creat per mi, he ampliat el meu PLE. A més, si veieu el diagrama del començament d’aquesta entrada i el compareu amb el nou, us adonareu de la incorporació d’eines a la meva motxilla.

Com un infant que va a classe, amb la motxilla plena d'experiències.
Foto pròpia.


Les eines que fins a la construcció de l’eportafoli no sabia de l’existència, considero que han fomentat un millor aprenentatge perquè m’han ajudat a consolidar-lo, a posar en pràctica la teoria. A l’hora de reflectir el que he après, m’ha fet conscient del que realment havia entès i del que no (crear/escriure = comprendre/entendre = aprendre). 

D’aquesta manera, puc afirmar que les eines del meu PLE han fomentat el desenvolupament d’estratègies per aprendre com: comprendre la teoria, resoldre dubtes, intercanviar pensaments i enriquir-los, així com ser conscient i reflexionar sobre els meus aprenentatges, i el meu passat, present i futur. En definitiva, la meva manera d’aprendre ha variat: fa uns anys només memoritzava, sense ser conscient del que aprenia o no, d’entendre. Però ara, cada cop més, faig servir les TICs per entendre el que aprenc, i sobretot per comprovar que he assolit un nou coneixement, fent-lo meu a través d’eines i estratègies de reflexió. 

Llavors, creieu que en un futur, aquest maneig de les TICs que tenim avui en dia, s’aturarà o deixarà de tenir tanta repercussió? Per mi no. Aquesta perspectiva de la tecnologia repercutirà en el meu futur aprenentatge d’una manera positiva, ja que m’ha motivat a descobrir noves eines, a utilitzar la Web 2.0 per consolidar el que he après, i a compartir amb tothom la meva experiència. 

Per últim, esmentar que em considero una persona prou TIC. Gaudeixo molt d’elles i de fet, la meva intenció és fer algun curs relacionat, per tal de formar-me més i aplicar-ho a la meva futura docència, on la tecnologia no passarà desapercebuda. 



FINS AVIAT!

No hay comentarios:

Publicar un comentario