domingo, 7 de diciembre de 2014

Veiem TIC en l'aula?

En l’entrada anterior he volgut parlar sobre la lluita de les TIC per arribar a les escoles, però avui m’agradaria concretar i comentar el present de les noves tecnologies dins de les aules d’infantil.

Està molt bé parlar de Web 2.0, de softwares educatius,... però fins a quin punt això no només es queda en paraules i passa a ser fets?

 
Avui dia, estem acostumats a veure aquesta imatge.
Foto de: Juan Ramón Martos
Però, lamentablement, aquesta no es veu tant...
Foto de: Mikel Agirregabiria
















Per desgràcia, i com bé reflexa Jesús Gil i Estívaliz Asorey en El placer de usar las TIC en el aula de infantil actualment trobem a l’aula unes TIC amagades, vull dir: en moltes ocasiones els continguts que treballem amb elles no tenen relació amb els que treballem a la unitat didàctica o als projectes; s’utilitzen de manera puntual, aïllada i inconnexa;  són concebudes com a un premi més que com una metodologia de treball; es fan servir softwares, però són comercials i no gaire edu.catius; tenen més un objectiu lúdic,...

No obstant, no ens adonem de que tot això pot canviar amb una reflexió sobre la tasca educativa, una decisió ferma i una aposta segura per una nova metodologia reforçada per les TIC. Si ens arrisquem guanyarem molt més del que perdrem. Només cal valentia i donar lloc a accions com les següents: configurar un racó per a l’ordinador (oferint diversos agrupaments i també, clar, connexió a Internet), proporcionar canvis en els horaris i espais escolars, i introduir noves eines, innovant el seu ús (amb el Word, Power Point, bloc, correus electrònics, tablets, etc.). Si això fem, una nova metodologia basada en el subjecte actiu, autònom, aconseguirem.

Per tant i d'acord amb la meva companya Eva, "no només serà necessari adaptar les necessitats dels infants a les exigències de la societat, sinó que també s'haurà de comptar amb més formació per al professorat i amb un canvi en la metodologia".

I aquí us deixo l’esmenta’t d’una manera més visual:


Creat a classe

A més, Jordi Adell en Las fases de la integración de las TIC: tiempo y oportunidades i en Competencia digital de los profesores ens parla també d’aquesta important idea de canvi de metodologia aprofitant les noves tecnologies. Específicament Adell ens explica la teoria ACOT (Apple Classrooms for Tomorrow) que es centra en les fases que han de dur a terme els mestres amb la tecnologia. Per a que les pugueu conèixer, teniu l’esquema que a continuació veureu:

Creat a classe

On creieu que us trobeu? Personalment, com a futura mestra considero que em trobo en l’inici de la fase d’apropiació. M’agradaria dir que quan vaig entrar a la universitat penso que em trobava al començament de la segona fase ja que feia un petit ús de les noves tecnologies, però realment ha estat al llarg d’aquesta carrera quan he pogut avançar amb l’ús de les TIC i és en aquest quart any on penso que estic endinsant-me en aquesta quarta fase.

Per altra banda, Adell(2003) en Internet en el aula: a la caza del tesoro ens comenta una activitat didàctica per integrar Internet a l’aula. Aquesta consisteix en formular preguntes per cercar la resposta en certes pàgines webs vàlides, on per acabar, hi ha una pregunta final per conèixer l’aprés. L’autor defensa que “són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema concret i practicar habilitats i procediments relacionats amb les TIC”. Des del meu punt de vista, trobo que aquesta activitat estimula la motivació de l’alumne i clarament afavoreix la seva autonomia, encara que he de dir que el seu ús en infantil el veig complicat i em provoca inseguretat, però estic ben segura que la podré adaptar de manera que els infants l’entenguin i es beneficien de noves formes d’aprendre amb les TIC. Com ja he dit abans, tot es arriscar i ser valent. Així doncs, l’hauré d’intentar.

Bé, us facilito aquest esquema per a tenir de manera més directa i detallada del que consta aquesta activitat:

Creat a classe
Per últim, voldria parlar també de la metodologia TPACK. Suposo que us pregunteu que és doncs això:

http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html

És a dir, el que cerca aquesta metodologia és la integració de les TIC en l’educació a través d’un coneixement multidisciplinari on s’adjunten i conviuen el coneixement tecnològic, el pedagògic i el disciplinar. Si aconseguim que un docent abasti aquests coneixements i els sàpiga combinar, estic ben segura de que obtindrem el que he volgut plasmar durant aquesta entrada: l’ús (no em refereixo només a la forma instrumental) de les tecnologies de la informació i la comunicació dintre de l’aula per al desenvolupament de la competència digital de l'infant(tal com defensa Adell en aquesta entrada) i per a fomentar una nova metodologia basada en l’alumne.

En conclusió, la integració de les TIC a l’aula fent un ús no només d’adopció, sinó de innovació, penso que és una meta a la qual serà difícil arribar, però crec que amb consciència, constància i perseverança podrem anar lluny. Tal vegada no guanyarem cap premi, però si hem fet un recorregut adequat i brillant, això resultarà més beneficiós que cap altra cosa.

Per finalitzar, aquí teniu un exemple d’ús de les TIC a l’aula:




FINS AVIAT!

No hay comentarios:

Publicar un comentario